" استیضاح "

♦☻ |امان از زبان سرخ که سر سبز میدهد بر باد| ☻♦

" استیضاح "

♦☻ |امان از زبان سرخ که سر سبز میدهد بر باد| ☻♦

" استیضاح "

رهبر معظم انقلاب:
بدانید سر راه، مشکلات خیلی زیاد خواهد بود، توطئه‌‌‌‌‌‌ها خیلی زیاد خواهد بود؛ علیه شماها، علیه این دولت(نهم و دهم)و در باطن علیه این نظام. خیلی فکرها هست، خیلی تلاشها و توطئه‌‌‌‌‌‌ها هست و آماده باشید برای مواجهه‌‌‌‌‌‌ی با انواع و اقسام بدخواهی‌‌‌‌‌‌ها و بددلی‌‌‌‌‌‌ها و بدبینی‌‌‌‌‌‌ها که اثرش هم در بیرون بروز خواهد کرد.

پیام های کوتاه
مقامات
نشان افسران

..........................

لوگوی ما:
آخرین نظرات

کتابی کم یاب در اثبات مذهب شیعه+دانلود کتاب

پنجشنبه, ۲۳ خرداد ۱۳۹۲، ۰۹:۴۵ ق.ظ

کتاب ارزشمند (اصل الشیعه و اصولها) که یکی از آثار فاخر عالم بزرگ مرحوم آیت الله العظمی شیخ محمّدحسین آل کاشف الغطاء می باشد. این کتاب با ترجمه فارسی در سال 1331 توسط آقای علیرضا خسروانی(حکیم خسروانی) با نام (ریشه شیعه یا اصل و اصول شیعه) و در سال 1346 توسط آیت الله العظمی مکارم شیرازی و با نام (این است آیین ما) چاپ شده است.

بنده در بازار کتاب و حتی در قم و انتشارات آیت الله العظمی مکارم شیرازی به دنبال ترجمه این کتاب گشتم، اما با توجه به گذشت مدت زمان زیاد از چاپ آن و عدم تجدید چاپ، نتوانستم به این اثر فاخر دست پیدا کنم. اما موفق شدم در سایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی این اثر را دانلود کنم. گرچه بعداً در بازار کتاب آن را با نام (آیین ما) یافتم.

پیشنهاد میکنم حتماً حتماً حتماً دانلود کنید و به شیعه بودنتان افتخار کنید:

دانلود از طریق پیوست زیر در یک فایل زیپ شده و در دو قالب htm و pdf

این است آیین ما

برای شناخت این عالم بزرگ که در سطح علمای طراز اول شیعه است مطالب زیر را حتماً بخوانید، متأسفانه ما شماره کفش ورزشکاران را حفظ هستیم اما دریغ از شناخت علما و بزرگان دینمان...

انگیزه نوشتن کتاب (اصل الشیعه و اصولها) هم در این متن موجود است.


آیت الله العظمی شیخ محمّدحسین آل کاشف الغطاء

شیخ محمد حسین کاشف‎الغطا در سال ۱۲۹۴ ق. در محله عمّاره نجف دیده به جهان گشود. جدّ او آیت الله شیخ جعفر کاشف‌الغطا (متوفی ۱۲۲۸ ق.) سرشناس‎ترین و پرآوازه‎ترین فرد این خاندان است و فرزندان و نوادگان وی از دانشمندان و مجتهدان بزرگ عراق بودند. آیت الله شیخ علی کاشف‌الغطا (متوفای ۱۳۲۰ ق.) ـ پدر قهرمان او ـ از مراجع بلندپایه تقلید عراق بود. 


ورود به حوزه علمیه

محمد حسین در ده سالگی وارد حوزه علمیه نجف شد. ادبیان عرب، حساب، نجوم، فقه و اصول را با پشتکار و شوق فراوان فرا گرفت. عطش یادگیری او را بی‎قرار کرده بود. نوجوان بود و آرزومند فراگیری علوم بیشتر.
محمد حسین در کنار تحصیل علوم حوزوی به مطالعه عمیق در ادبیات عرب پرداخت. ذوق ادبی خوبی داشت. نثر و نظم زیبای نوشته‎ها و سروده‎های او از ابتدای نوجوانی، هویدای روح لطیف و مهربانش بود. محمد حسین از ابتدای نوجوانی به سرودن شعر و نویسندگی پرداخت. پانزده ساله بود که کتاب «العبقات العنبریه ...» را درباره خاندان خود نوشت. هنوز هیجده بهار بیش ندیده بود که دروس سطح حوزه را به پایان برد و به درس خارج فقه و اصول آیت الله سید محمد کاظم یزدی و آیت الله آخوند خراسانی راه یافت.
روح ناآرامی داشت. ادبیات عرب و تاریخ نتوانست عطشِ ذهنش را فرونشاند. به امیر اینکه گمشده‎اش را در اشعار شاعران و تاریخ خاندانش بیاید، سالها در وادی شعر و ادب و تاریخ گام نهاد. اما باز تشنه بود. شگفت که خود نمی‎دانست تشنه چیست! به سراغ برکه حکمت و فلسفه رفت تا روحِ تشنه‎اش را سیراب نماید. وی در این باره می‎گوید:
تمام کتابهای صدرالمتألهین، ملاصدرا شیرازی ـ از مشاعر، عرشیه و شرح هدایه گرفته تا اسفار و شرح اصول کافی ـ را نزد استادان برجسته آموختم ...
زمانی نیز به یادگیری علم حدیث، تفسیر و عرفان پرداخت تا بتواند اندکی از عطش خود بکاهد. به کتابهای فصوص، نصوص، فکوک و دیوان اشعار مولوی، جامی و ... . پناه برد.
کاشف‎الغطا علاقه وافری به محدث نوری داشت. محدث نوری از کارشناسان سرشناس علم حدیث بود. کاشف‎الغطا هماره با استاد نشست و برخاست داشت. از پندهای استاد برای سیر و سلوک و پیمودن راههای سعادت بهره می‎جست. روزی به استاد گفت: رطوبت جوانی در جان من رسوخ کرده و مرا از برخاستن برای نماز شب سنگین نموده است. از این رو، در برخی از شبها، نماز شب از دستم می‎رود. استاد فریاد برآورد: چرا؟ برخیز! برخیز!
کاشف‎الغطا سالها پس از رحلت استاد، از آن سرزنش استاد یاد می‎کند و می‎گوید: صدای استاد مرحومم، در هر شب، پیش از سحر مرا برای نماز شب بیدار می‎کند.

کاشف‎الغطا چند دوره در درس خارج فقه و اصول آیت الله سید محمد کاظم یزدی و آیت الله آخوند خراسانی شرکت کرد. تا توانست قله اجتهاد را فتح نماید. وی شرحی بر کتاب «العروة الوثقی» نوشته آیت الله سید محمد کاظم یزدی نگاشت که احتمالاً نخستین شرحی است که بر این کتاب نوشته شده باشد، این شرح چهار جلد است. آیت الله کاشف‎الغطا پس از سالها تحصیل و رسیدن به مقام اجتهاد، به تدریس آموخته‎هایش برای طلاب جوان پرداخت. دهها طلبه در مسجد هندی و مقبره میرزای شیرازی در صحن حرم ح ضرت علی ـ علیه السّلام ـ گرد می‎آمدند و در درس او شرکت می‎جستند.


اساتید

سالها نزد استادان برجسته حوزه علمیه نجف به شاگردی پرداخت.برخی اساتید وی عبارتند از: آیات بزرگوار
مصطفی تبریزی
میرزا محمد باقر اصطهباناتی
احمد شیرازی
علی محمد نجف آبادی
ملا علی اصغر مازندرانی
حاج آقا رضا همدانی
محمد تقی شیرازی
علامه حسین نوری (محدث نوری)


مدرسه کاشف‎ الغطاء

برخی از مقلّدان آیت الله سید محمد کاظم یزدی که پس از فوت او، از کاشف‎الغطا تقلید می‎کردند، نزدش آمدند و با اصرار از او خواستند که رساله عملیه خود را چاپ کند. «شرح تبصره المتعلّمین» و «وجیزة الاحکام» نوشته اوست که در پی اصرار مقلّدانش نوشته شده است. حاشیه بر «سفینة‌النجاة» نوشته برادرش، حاشیه بر «مجمع‌الرسائل» که حاوی فتواهای مراجع تقلید مشهور است، «مناسک حج» و ... از کتب فقهی وی و «سؤال و جواب» و «زاد المقلدین» پاسخ استفتائات مقلدان اوست.
تولیت مدرسه علمیّه «معتمد» با پیشینه یک قرن بر عهده خاندان کاشف‌ الغطاء بود. این مکان که زمانی رونقی چشمگیر داشت به مرور زمان رو به خرابی نهاد اما ایشان آن را بازسازی کرد و رونقی تازه بخشید.

کتابخانه مدرسه کاشف‎ الغطا از کتابخانه‎های بزرگ نجف بود که کتابهای خطی کمیابی در آن وجود داشت. کاشف‎الغطا هر روز به مدرسه می‎آمد و بیشتر دیدارهای سیاسی او و گفتگوهای علمی‎اش با نویسندگان و دانشمندان عراق در مدرسه صورت می‎گرفت.
ایشان هماره در اندیشه حلّ مشکلات طلاب بود و با زحمات فراوان توانست برای طلاب مدرسه، معافیّت تحصیلی بگیرد.


شاگردان

کاشف ‎الغطا در طول سالیان دراز تدریس شاگردان بسیار تربیت نمود.از جمله
آیت‌الله العظمی سید محسن حکیم
آیت‌الله محمد جواد مغنیه (نویسنده معروف)
شهید آیت‌الله قاضی طباطبایی «امام جمعه تبریز»


برای وحدت

«اصل الشیعه و اصولها» از زیباترین نوشته‎های کاشف‎الغطاست. کاشف‎الغطا درباره انگیزه نگارش این کتاب می‎نویسد:
«دو سال پیش، یکی از جوانان پرشور که با هیأتی علمی از سوی دولت عراق، برای تحصیل در «دارالعلوم العلیا» به مصر رفته بود، در نامه‎ای طولانی به من نوشت: ... من با برخی از دانشمندان دانشگاه الازهر رفت و آمد دارم. گاه و بیگاه از نظام آموزشی و دانشمندان حوزه علمیه نجف سخن به میان می‎آید. استادان الازهر از اندیشمندان حوزه علمیّه نجف به بزرگی یاد می‎کنند، ولی می‎گویند: متأسفانه شیعه هستند! من از این سخنان آنها شگفت زده شدم. به آنها گفتم: مگر شیعه بودن گناه است؟! مگر شیعیان مسلمان نیستند؟! برخی از آنها در پاسخ گفتند: شیعیان مسلمان نیستند و ... من جوانی هستم که از پیدایش شاخه‎های گوناگون مذهب ها در اسلام آگاهی ندارم. اکنون از سخنان دانشمندان بزرگ اهل تسنن به تردید افتاده‎ام که آیا شیعه فرقه‎ای از اسلام است؟ اگر مرا از این سرگردانی نجات ندهید مسؤولیت لغزش و گمراهی من بر عهده شماست.
من به وسیله نامه درباره تاریخ شیعه و پاسخ به تهمتهای آنان، او را راهنمایی کردم. ولی در شگفت بودم که چگونه برخی از دانشمندان بزرگ اهل سنت، این گونه سخن می‎گویند! تا اینکه کتاب «فجرالاسلام» نوشته احمد امین، نویسنده بزرگ مصری به دستم رسید. مغزم از دروغهای شاخدار این کتاب سوت کشید. احمد امین، سال پیش (۱۳۴۹ ق.) همراه شماری از استادان، دانسجویان و دانشمندان مصر، به نجف، شهر دانش آمد. او در نجف همراه دوستانش در یکی از شبهای ماه مبارک رمضان به دیدن من آمد. من او را به نرمی سرزنش کردم که چرا چنین دروغهایی را به شیعه نسبت داده است! آخرین عذر احمد امین این بود که آگاهی کافی درباره شیعه نداشتم. من گفتم: این بهانه پذیرفته نیست. نویسنده باید در موضوعی که می‎خواهد بنویسد، خوب بررسی کند. چرا کتابخانه‎های نجف، از جمله کتابخانه خصوصی خودم که ۵۰۰۰ جلد کتاب دارد که بیشتر نویسندگان آنها از اهل سنت هستند، ولی در کتابخانه‎های قاهره کتابهایی که نویسندگان آنها شیعه‎اند، بسیار کم پیدا می‎شود؟!
چند ماه پیش، یکی از جوانان پاک شیعه بغداد، در نامه‎ای به من نوشت سفری به استان «دلیم»، همسایه استان بغداد داشتم، بیشتر مردم آنجا سنی هستند. من با مردم نشست و برخاست داشتم. آنها از سخنان و ادب من بسیار خوشحال بودند. اما هنگامی که فهمیدند من شیعه هستم، گفتند: ما گمان نمی‎کردیم شیعیان با ادب باشند، چه رسد به دانش و دین آنها! ما آنها را یک مشت وحشیان بیابان می‎پنداشتیم! مدتی بعد به سوریه و مصر رفتم. شگفت‎آور بود. مسلمانان سنی مصر نیز همان سخنان مردم «دلیم» را گفتند. آیا موقع آن نرسیده است که به دفاع از شیعه بپردازید؟

روزنامه‎های مصر، سوریه و ... مقاله‎های مسمومی درباره شیعه می‎نویسند. دیگر تاب نیاوردم و سکوت نکردم. نه از این نظر که ستمی بر شیعه شده باشد و من بخواهم در برابر سیل تهمتها از آن دفاع کنم. بلکه از این نظر که پرده‎های نادانی را از برابر چشم مسلمانان کنار بزنم تا افراد با انصاف در داوری درباره شیعه راه عدالت پیش بگیرند و عذر و بهانه‎ای هم برای آن دسته از دانشمندان که یاوه‎هایی بر زیان شیعه می‎گویند و می‎نویسند، باقی نماند که بگویند دانشمندان شیعه، مذهب خود را معرفی نکردند. (این جمله را احمد امین در دیدار با کاشف‎الغطا گفت) و از همه مهم‎تر امید می‎رود در سایه این کتاب پیوندهای دوستی در میان مسلمانان استوار گردد و دشمنی از بین آنها برچیده شود. شاید پس از نوشتن این کتاب، نویسنده کتاب «فجر الاسلام» دگربار ننویسد «تشیّع پناهگاه دشمنان اسلام بوده و هست. تشیع پناهگاه افرادی است که می‎خواهند اندیشه‎های پدران یهودی، نصرانی و زردشتی خود را وارد اسلام کنند.»

«اصل الشیعه و اصولها» در سال ۱۳۵۱ ق. چاپ شد و مورد استقبال خوانندگان قرار گرفت.
کاشف‎الغطا در این کتاب می‎نویسد:
نخستین فردی که بذر تشیع را در سرزمین اسلام کاشت بنیانگذار اسلام، حضرت محمد ـ صلّی الله علیه و آله ـ بود. دهها حدیث در کتابهای اهل سنت آمده است که در آنها پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ، علی ـ علیه السّلام ـ و شیعیانش او را رستگاران جهان آخرت یاد کرده است ... اندیشه شیعی از زمان پیامبر آغاز شد ... شیعه در لغت به معنای «پیرو» است و به پیروان حضرت علی ـ علیه السّلام ـ در زمان پیامبر، شیعیان علی ـ علیه السّلام ـ می‎گفتند ...
سلمان فارسی که پیامبر درباره‎اش فرمود سلمان از اهل‌ بیت ماست و ابوذر که پیامبر درباره‎اش فرمود آسمان سایه نیفکنده و زمین در برنگرفته کسی را که راستگوتر از ابوذر باشد، هر دو از یاران حضرت علی بودند.
ابوالاسود دوئلی، بنیانگذار علم نحو از شیعیان حضرت علی ـ علیه السّلام ـ است. خلیل بن احمد فراهیدی، بنیانگذار علم لغت و عروض نیز از یاران اوست. ابومسلم معاذ بن مسلم هراء، پایه‎گذار علم صرف و عبدالله مفسر بزرگ قرآن نیز شیعه بودند. محمد بن عمر واقدی نخستین فردی که علوم قرآنی را گردآوری کرد، شیعه بود. ابورافع بنیانگذار علم حدیث و پسرش علی که نخستین فردی است که کتابی در علم فقه نوشت و پسر دیگرش عبدالله که نخستین مسلمانی است که کتابی در علم تاریخ نوشت، شیعه بود.
ابان بن عثمان الاحمر شیعی نخستین فردی است که کتابی در علم تاریخ اسلام نوشت ... نابغه جعدی، کعب بن زهیر، فرزدق، کمیت، حمیری، دعبل، ابونواس و ... بسیاری از شاعران بزرگ عرب در دامان مکتب شیعه پرورش یافتند. آیا این بزرگان میدان دانش، ادب و جهاد می‎خواستند اسلام را نابود کنند؟!


ولایت فقیه

کاشف‎الغطا بخوبی نقش زمان و مکان در اجتهاد را یافته بود و بر این باور بود که نباید احکام اسلام در تنگنای سلیقه مجتهد قرار بگیرد، زیرا فرجام چنین کاری این است که احکام اسلام، به صورت خشک و بی‎روح درآید.
کاشف‎الغطا در مورد اختیارات ولایت فقیه نظرات بسیار بلندی دارد. امام خمینی (ره) می‎فرماید:
ولایتی که برای پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و امامان است، برای فقیه نیز ثابت است. موضوع ولایت فقیه چیز تازه‎ای نیست که ما آورده باشیم. بلکه این مسئله از اول مورد بحث بوده است ... به طوری که نقل کرده‎اند، مرحوم کاشف‎الغطا نیز بسیاری از مطالب را فرموده‎اند.

او درباره حدود اختیارات ولی فقیه می‎نویسد:
ولایت فقیه همه مواردی را که به مصلحت اسلام و مسلمانان است، در برمی‎گیرد.


اهل سیاست

آیت‎الله کاشف‎الغطا همواره در مسایل سیاسی دخالت می‎کرد. برخی از کج‎اندیشان که دین را از سیاست جدا می‎دانستند. از او می‎پرسیدند چرا در سیاست دخالت می‎کند. او در پاسخ می‎گفت: اگر سیاست به معنای پند، راهنمایی، نهی از فساد، نصیحت و مبارزه با استعمار است من اهل سیاستم. آری، من تا فرق سر غرق در سیاستم. چنین سیاستی از واجبات است. پدر، پدربزرگ، جد و تمام خاندان من، بیش از سیصد سال رهبری دینی جهان اسلام را بر عهده داشتند. در زیارت جامعه، درباره ائمه معصوم آمده است: انتم ساسه العباد:شما سیاستمداران مردم هستید. سیاست ما سیاست پیامبر و امامان است.
زمانی هم کاشف‎الغطا نامه‎ای به محمد علی جناح، اولین نخست‎وزیر پاکستان می‎نویسد و هدفهای استعماری پیمانهای نظامی آمریکا را به او گوشزد می‎کند.

سرجان تروتبیک، سفیر انگلیس در عراق، در تاریخ ۲۷ محرم ۱۳۷۳ ق. به دیدار کاشف‎الغطا می‎رود. گفتگو بین آنها درباره کمونیسم، اسرائیل و مسایل دیگر صورت می‎گیرد. کاشف‎الغطا جنایتهای انگلیس در جهان را به او گوشزد می‎کند. سفیر که درمانده بود، می‎گوید: آیا در این کتابخانه بسیار بزرگ شما که هزاران جلد کتاب در آن هست، کتابی علیه ما هست. سفیر فکر می‎کرد که کاشف‎الغطا پاسخی نخواهد داشت. زیرا کتابهای او درباره فقه، اصول، تفسیر، حدیث و دیگر علوم اسلامی است که در آنها اسمی از انگلیس هم نیامده است. کاشف‎الغطا فریاد برآورد: کتاب که چیزی نیست. قلبهای همه ما علیه شماست. از دل یکایک ما به خاطر نیزه‎ای که شما به جهان عرب زدید، خون می‎چکد.

گفتگوی کاشف‎الغطا با سفیران انگلیس و آمریکا با نام «محاوره الامام مع السفیرین»، سه بار در نجف و یک بار در آرژانتین چاپ شد.


تألیفات 

شمار تألیف او از هشتاد کتاب و رساله فراتر می‌رود، ولی بیشتر آنها هنوز چاپ نشده‌است. برخی از مهم‌ترین تألیفات منتشر شده و منتشر نشدهٔ وی به شرح زیر است:

    کتاب الدعوة و الاسلام یا الدعوة الاسلامیة الی مذهب الامامیة
    المراجعات الریحانیة یا «النقود و الردود» یا «المطالعات و المراجعات»
    الآیات البینات فی قمع البدع و الظلالات
    التوضیح فی بیان ما هو الانجیل و من هو المسیح (به شبهات مبلغان مسیحی پاسخ گفته‌است)
    الفردوس الاعلی (مجموعه‌ای از مسائل در باب علل برخی احکام شرعی و بیان فواید آنها)
    اصل الشیعة و اصولها
    الارض و التربة الحسینیة
    نبذة من السیاسیة الحسینیة
    الحکمة و السیاسة
    المثل العلیا فی الاسلام لا فی بحمدون
    محاورة الامام المصلح کاشف‌الغطاء مع السفرین البریطانی و الامیریکی
    عین المیزان
    نقد «ملوک العرب» نوشته امین ریحانی
    مختارات من شعر الاغانی
    خطبة الاتحاد و الاقتصاد
    الخطب الاربع
    خطبة الباکستان
    مبادی الایمان
    مقتل الحسین (ع)
    قضیه فلسطین الکبری فی خطب الامام الراحل محمدحسین کاشف‌الغطاء
    حاشیه بر تبصرة المتعلمین
    سؤال و جواب
    وجیزة الاحکام
    زاد المقلدین
    مناسک حج (عربی)
    مناسک حج (فارسی)
    حاشیه بر العروة الوثقی
    حواشی بر سفینه النجاة، نوشته احمد کاشف‌الغطاء (۴ جلد)
    تحریر المجلة
    حواشی بر عین الحیاة (ترجمه سفینة النجاة)
    حاشیه بر مجمع الرسائل (فارسی)
    تعلیقات و تراجم بر دویان سید جعفر الحلی، معروف به «سحر باب و سجع البلایل»
    تعلیقات بر دیوان سید محمد سعید الحبوبی
    تعلیقات بر الوساطه بین المتنبی و خصومه
    تعلیقات بر معالم الاصابة
    تعلیقات بر الکلم الجامعة و الحکم النافعة
    صحائف الابرار فی وظایف الاسحار (دعا)
    جنة المأوی
    السیاسة و الحکمة
    النظر الثاقب و نیل الطالب (حاشیه بر کتاب المکاسب المحرمة شیخ انصاری)
    منظوم کشف الاستار عن وجه الغائب عن الابصار
    المسائل القندهاریة (فارسی)
    العبقات العنبریة فی الطبقات الجعفریة (درباره تاریخ دویست ساله خانواده‌اش است)


وفات

آیت‎الله العظمی شیخ محمد حسین کاشف‎ الغطا سرانجام پس از عمری مجاهدت و تلاش خستگی ‎ناپذیر در روز دوشنبه 18 ذیقعده 1373 هجری قمری در کرمانشاه درگذشت و در نجف اشرف به خاک سپرده شد. تشییع جنازه باشکوه او در نجف تا قبرستان وادی‌السلام گویای علاقه وافر مردم به او بود. مراسم یادبود رحلت او در عراق، ایران، پاکستان، لبنان و بسیاری از کشورهای مسلمان برگزار شد.
کاشف‎الغطا از نوجوانی به سرودن شعر پرداخت. بیش از هشت هزار بیت شعر از او به یادگار مانده است. او کتابهای بسیار سودمندی نیز به نگارش درآورد، که چندی از آنها چاپ شده است. 


دعای پدر بزرگ محمّدحسین در کنار کعبه

در کتاب «قصص العلما» تنکابنی و «عبقات العنبریة لطبقات الجعفریة» شیخ محمد حسین کاشف‌الغطاء  و «روضات الجنات» خوانساری آمده است: شیخ جعفر کاشف‌الغطاء در زیارت بیت‌الله الحرام از خدا درخواست عجیبی را مطرح کرد.

همراهان ایشان، مرحوم سید مهدی بحرالعلوم و سید محمدجواد عاملی (صاحب مفتاح الکرامه) نقل می‏کنند که شیخ جعفر داخل بیت‌الله الحرام شد و چنین دعا کرد: «خدایا، خاندان و ذریه ‏ام را بی فقیه مگذار!»، سید بحرالعلوم به او گفت: «ای شیخ: خدا دعایت را مستجاب خواهد کرد».

اکنون و با گذشت بیش از دو قرن از این موضوع خاندان کاشف‌الغطاء علمای برجسته‌ای را تربیت کرده که از جمله آن‌ها عبارتند از:

1-«موسی بن جعفر آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، ادیب و شاعر و فرزند ارشد «شیخ جعفر کاشف الغطاء»،

2-«علی بن جعفر آل کاشف الغطاء» فقیه، ادیب و شاعر،(پدر علّامه محمّدحسین آل کاشف الغطاء)

3-«حسن بن جعفر آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، اصولی، ادیب و شاعر

4-«مهدی بن علی آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، مرجع تقلید، ادیب و شاعر

5-«عباس بن علی آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، ادیب و شاعر

6-«محمد بن علی آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی و شاعر

7-«محمدرضا بن موسی آل کاشف الغطاء» فقیه و عالم

8-«موسی بن محمدرضا آل کاشف الغطاء» فقیه و ادیب

9-«عباس بن حسن آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، ادیب و شاعر

10-«احمد بن علی آل کاشف الغطاء» فقیه و مرجع تقلید

11-«مرتضی بن عباس آل کاشف الغطاء» فقیه، اصولی، متکلم، نویسنده و شاعر

12-«علی بن محمدرضا آل کاشف الغطاء» عالم، ادیب، مورخ و شاعر

13-«هادی بن عباس آل کاشف الغطاء» فقیه، مورخ، محقق، ادیب و شاعر

14-«محمدرضا بن هادی آل کاشف الغطاء» فقیه، ادیب و شاعر

15-«محمد حسین بن علی آل کاشف الغطاء» پس از مبارزه با اشغالگران انگلیسی در عراق به مسجدالاقصی رفت. فلسطینیان به اقتدا کرده و وی را «امام» خطاب کردند. کاشف‌الغطاء همچنین با ارسال پیامی به مردم بحرین، فتنه بین سنی و شیعه را خاتمه داد.

این خاندان عالم‌پرور همچنان به فعالیت‌های علمی دینی خود ادامه می‌دهد و اکنون دو دهه‌ای است مؤسسه «کاشف الغطاء العامة» با هدف احیای یادگارهای اهل‌بیت (ع) در شهر مقدس نجف تأسیس شده است.


این هم سایت آیت الله العظمی شیخ محمّدحسین کاشف الغطاء: kashifalghita.com


منابع:

- منبع دانلود کتاب: سایت آیت الله العظمی مکارم شیرازی

- سایت ویکی فقه (دانشنامه حوزوی)

- خبرگزاری فارس


نظرات (۹)

خیلی عالیه
پاسخ:
یاعلی
۲۵ خرداد ۹۲ ، ۱۶:۴۹ سید میلاد موسوی
پـــیروزی نـــزدیک است ...
همراه شدیم ... برای فصلی نو
همراه ما باشید iPendar.Blog.Ir
۲۵ خرداد ۹۲ ، ۱۹:۰۳ بنیان مرصوص

وحیدیامین پور در صفحه گوگل پلاس خود نوشت:

ما هم خوشحالیم که زیر سایه ی ولایت طعم پیروزی را می چشید
کسانی که سربازان از پیکار برگشته را شماتت می کنند، خائن اند. ماجرای ما همان ماجرای لشکر زخمی پس از اُحد است. نیزه های شکسته و پرچم های نیم سوخته ...به شماتت ابلهان گوش نکنید.
 
عسی ان تکرهوا شیئا و هو خیر لکم: چه بسا که از چیزی بدتان می آید ولی برای شما بهتر است... باشد تا آنانکه حماسه ی سیاسی 88 را به سرافکندگی فتنه بدل کردند دریابند که امّت حزب الله جمهوریت را فدای اشرافیت نمی کند و از آراء رقیبش آنچنان حمایت می کند که از ناموس خود. حسن روحانی از صندوق های دولتی بیرون آمد که به دروغگویی مشهورش کرده بودند. وفاداران به ایران در آراء خیانت نمی کنند.
 
ما هم خوشحالیم که زیر سایه ی ولایت طعم پیروزی را می چشید. رهبر انقلاب در 2 خرداد 76 دربرابر جریان راست ایستاد و از آراء خاتمی دفاع کرد. در 3 تیر 84 دربرابر هاشمی ایستاد و از آراء احمدی نژاد دفاع کرد. در 22 خرداد 88 در برابر کل دنیا ایستاد و از آراء مردم حمایت کرد و امروز همانطور. این شگفتی خمینی است؛ همان نظامی که به دیکتاتوری متهمش میکنند.

و اینگونه تهمت زنندگان به نظام مقدس جمهوری اسلامی رسوا می شوند و بعد از 4 سال انتخابات ایران را دموکراتی ترین انتخابات می دانند!!
حال بر همگان معلوم شد دعوا بر سر چیز دیگری بود!

۲۵ خرداد ۹۲ ، ۱۹:۰۶ سید میلاد موسوی
+ حماسه سیاسی مد نظر رهبر رقم نخورد ....
بروز شدیم ..
۲۶ خرداد ۹۲ ، ۱۱:۳۲ دل تنگــ امام زمان (عج)
سلام
به روزم، لطفا تشریف بیارید.

للحق
پاسخ:
سلام
حتما.چشم.
سلام یه سری بزن منتظرم
خیلی خیلی عالیه .
ممنون
پاسخ:
سلامت باشید
یاعلی

هدیه ما به شما:
من اگر نسوزم، تو اگر نسوزی، او اگر نسوزد پس جهان روشنایی از کجا بیاورد؟
سلام.چجوری دانلود میش کرد عایا ؟؟؟!!!نمیزاره که!!!
پاسخ:
سلام
متاسفانه لینک دانلود خراب شده است
سلام تمامی امورات علوم غریبه دعانویسی نوشتن طلسم طالع بینی ابطال سحر و جادو بخت گشایی جفت بودن یا نبودن ستاره بخت برای ازدواج اموزش احضار موکل چله نشینی  علوم ماورا نوشتن طلسم های محبت بغض و جدایی گره گشایی  زبان بند بخت گشایی ایجاد محبت بین دو نفر و غیره... انجام میپذیرد  شماره استاد محمدی 09367346821 تماس بگیرید یا در تلگرام پی ام دهید... لینک کانال استاد در تلگرام  https://t.me/doanevisi2017

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">